Friday, 28 September 2012

Nama Nabi dan Rasul dalam English.

Gua dan Cik Nila dah join jadi part time ejen Great Eastern Takaful dalam 4 bulan. And now, Great Eastern Takaful ada satu produk khas untuk Muslimin dan Muslimat yang berniat nak pergi mengerjakan haji seawal yang boleh. For more details, boleh la contact gua or Cik Nila.
 
Supervisor gua seorang Chinese. Sama ada beragama Buddha or Kristian, gua x sure and x pernah tanya. And last Wednesday, kami ada discussion on the new special produk for Muslim. Supervisor gua tu selalu speaks in English jek. And dia ada selit sedikit tentang Islam, dengan nasihat orang2 Muslim yang ada la. Bukan just ikut idea dia sahaja. The point is, dia menyebut "Prophet Abraham" instead of "Nabi Ibrahim".
 
Lucky for me, gua dah pernah dengar nama2 25 Nabi dan Rasul disebut dalam English, and gua rasa ramai yang x pernah tau benda ni. Fyi, Islam is universal, bukan hanya untuk Arab, Melayu or Mamak sahaja. Get it right. So kali ni, gua akan list down nama2 Nabi dan Rasul dalam English. In fact, gua pun tau beberapa sahaja. Bukan semua. Kira benda ni ilmu utk dikongsi bersama laaa...
 

Adam
Idris               - Enoch
Nuh               - Noah
Hud               - Heber
Salih             - Methusaleh
Lut                - Lot
Ibrahim         - Abraham
Ismail            - Ishmael
Ishaq             - Isaac
Yaqub           - Jacob
Yusuf            - Joseph
Shu'aib          - Jethro
Ayyub           - Job
Zulkifli          - Ezekiel
Musa             - Moses
Harun            - Aaron
Daud             - David
Sulaiman       - Solomon
Ilyas              - Elias
Ilyasa            - Elisha
Yunus           - Jonah
Zakaria         - Zachariah
Yahya           - John
Isa                 - Jesus
Muhammad
 
So, itu lah dia senarai nama Nabi dan Rasul dalam sebutan bahasa English. Mana la tau, in case ada khutbah Jumaat in English. Gua dah banyak kali dengar khutbah English. Masjid KLCC dengan Bank Islam selalu panggil khatib jemputan.