Friday, 7 September 2012

Duit tambahan...

Assalamualaikum. Sorry sebab gua dah lama x posting apa-apa kat blog sunyi nih... in fact, gambar raya pun xde sangat yang update. Gua dan Cik Nila mostly busy dengan kerja part time kitorang.
 
Gua dengan Cik Nila sekarang ni dah jadi part time ejen Takaful Insuran. So, memang setiap minggu kami akan ada meeting pada hari Rabu, and hari lain pula sibuk dengan kerja dan life kat rumah.
 
Why ejen Takaful? Suatu masa dahulu, gua pun sama macam orang lain. Mengelak je bila jumpa orang insuran, dan ada je alasan bila ada orang dari insuran call. But seriously, pada masa sekarang ni, dengan lifestyle yang serba busy, maybe ramai yang x sedar, bahawa kita perlukan cash dalam tangan in case anything happen on the dot.
 
Semua bermula dengan Cik Nila. Gua mula-mula cuma bagi sokongan jek. Tapi bila dah ikut ke meeting, gua rasa tanggungjawab pulak nak tolong ahli keluarga dan kawan-kawan gua. Memang bila gua ikut meeting ni setiap minggu, akan ada pengalaman lain.
 

Gua tau, akan ada member2 gua menjauhkan diri lepas first time approach. Takpe, ujian je tu. Hehehe...
 
Kenapa perlu takaful ni? Senario mudah. Hari ni kat opis sihat, malam balik badan panas, demam. Check kat klinik, denggi, and warded. Let say kes ni kena awal tahun, dan sepanjang berada dalam hospital, dengan sakit, tau2 dapat bil perubatan RM15,000. In case company cover setakat RM25,000 setahun, lu orang akan tinggal RM10,000. Bayangkan lepas tu ada sakit lain, yang perlukan perubatan lebih dari RM10,000. Kat mana nak dapatkan duit?
 
Itu je yang gua nampak sekarang ni. Antara alasan yang gua dapat : -
 
1. Aku rasa sekarang ni aku tak perlu la insuran ni...
2. Company aku dah cover dah...
3. Aku dah amik dah. RM100 je sebulan...
4. Kerja gomen dah ada hospital gomen...
 
First, rasa x perlu tu. Lu pasti x perlu? Medical sekarang bukan murah beb, mahal. Lu orang rasa kesihatan ni lu orang yang control ke? Boleh sakit bila masa yang lu orang nak? hehehe...Kalau macam tu, doktor pun xpayah ada la. True story, masa gua belajar dulu. Ada arwah member gua, tengah-tengah kelas, tiba2 pening kepala. Muntah-muntah tak berhenti. Ini semua jadi all of the sudden. Sebelum tu xde sakit apa pun. Esoknya atas desakan kengkawan, arwah pun pergi buat check up, and result dia? Brain tumor stage 4. Memang sedih masa tu, sebab dia antara member sporting gua kat kolej. Semoga rohnya dicucuri rahmat...
 
Second, company dah cover. Company cover x besar beb. Melainkan lu orang staff company yang bagi medical coverage unlimited kepada lu dengan family lu. Kalau company kecik, gua sarankan sangat2 cari la Takaful insuran ni. Spend sedikit duit untuk medical lu orang di masa depan...
 
Third, zaman sekarang ni ramai yang duk offer insuran thru phone. In fact, gua pun pernah dah. Tapi kena make sure, yang RM100 per month tu, berapa banyak yang digunakan untuk medical. FYI, ada pecahan dia... lu orang kena check. Sekarang ni hospital yang 4 katil pun dalam RM110 semalam. So do the math...
 
Fourth, hospital gomen. Sure ke lu orang rela? Nak yang doktor fresh grad or yang ada pengalaman? So pikir2 la wahai kengkawan ku. Bukan nak iklankan, cuma nak beri kesedaran sahaja...
 
 
p/s : kepada yang berminat nak join group Takaful gua dengan Cik Nila, email la kat gua nanti fadli_zulkifli@yahoo.com.
 

2 comments:

yaya+frdz+auf said...

perghhh...ejen tu. kiteorg mmg amik takaful utk auf. mase lepas lahir terus amik siap simpanan. so far mmg membantu bila dia kena kes sakit jantung mase umur dia 6bulan dulu. kau tau bil berapa? 12K beb. semua ditanggung cuma byr 300 je mase tu.

ini kes aku. cuma bila kena kat org yang beli insurans tapi xpenah gunakan, sure dia cakap.... aku bayar dowh bulan2 tapi sesen pon tak pernah claim. gagaggaga.

phat_lee said...

yaya ~ niat aku jadi ejen pun sebab nak tolong family + member2...nak sedarkan kenapa penting benda ni...

sekarang medical mahal. kalau nak murah, ada...spital gomen. tapi sanggup ke nak tunggu? hehehe...

auf punya kes 12K... itu budak2. kalau org bekerja? sakit, pikir duit, lagi tambah sakit.

yang ckp byr bulan2 tapi xpernah claim tu, Alhamdulillah la Allah x uji berat kat dia. lepas 30 tahun dapat la balik duit tu. hehehe...