Friday, 6 July 2012

Gua dan vacation : Sabah bah...EP5 @ 23/5/2012

Okeh, sambungan kepada cerdek gua, pada awal pagi, maksud gua memang awal, jam 1.30 pagi kitorang dah kena bangun dari tido, itupun kalau boleh tido sebab Laban Rata memang sejuk wooo...Kalau dah sampai tahap bercakap keluar asap, x cukup sejuk ke?Kalau tak cukup sejuk, try duduk kat area yang suhu dia bawah 15 darjah celcius, gerenti best.

Gua malam sebelum tido pun terseksa diri nak salin pakaian, and here some tips, kalau lu orang nak salin pakaian, better salin pakaian yang lu orang dah plan nak pakai utk panjat ke summit, maksud gua pakai baju yang nak naik ke puncak untuk tido di Laban Rata, dan atas nasihat guide kami, kami x mandi pun malam tu, sebab peluh2 yang dah kering tu kira sebagai penebat jugak. Kalau dia cong gua, gua pun cong lu orang. hehehe...

Okies. pagi tu dalam jam 2.30 pagi kami dah berkumpul nak naik ke summit. Dalam 2.45 pagi kami dah bergerak. For the first 700 meters, memang kena mendaki tangga yang super jahat. Tangga pacak 45 - 50 degree. Lepas 700 meters, sampai ke check point dan start dari situ, trekking start dengan tali pulak. Oya, nak naik ke summit ni kena kejar masa, sebab kalau by pukul berapa gua x ingat, maybe dalam pukul 5.30 pagi x sampai ke check point tu, lu orang akan diminta turun. Kalau lu orang sampai dalam jam 5.45 pun, kena turun gak. But jangan risau, ramai yang sampai check point tu untuk dapatkan sijil, sebab considered dah sampai puncak.


Malang buat gua, gua sampai hanya 300 meters dari Laban Rata, sebelum gua rasa nak krem belakang gua. Krem belakang ni mencengkam ke perut dan bahu. And nasihat porter, jangan push sebab pada hari ini jugak semua akan turun terus ke Kinabalu Park. Check out kul 10 pagi, sapa lambat, top up la lagi RM100 sekepala. Then dengar macam senang je, Duduk kat summit, amik2 gambar, kul 8 nak kena turun dah. Well, ramai yang turun masa tu ngam2 je sampai dalam 9.30 pagi.

Since gua x dapat teruskan perjalanan, gua pun turun sorang2, jam 4 pagi, tanpa bunyik serangga dan orang lain, gua turun dengan bantuan lampu kepala jek. Masa tu x terpikir pun hantu datang teman. hehehe... sebelum tu, ada sorang awek dari Labuan, muntah2 sebab High Altitude Sickness...yang bahayanya benda ni, kalau kerap sangat muntah sampai muntah air sahaja, lu orang boleh de-hidrate.

Gua turun dan tunggu Cik Nila and group di Laban Rata. And yes, gua amat risaukan Cik Nila, sebab masalah lutut dia. Gua lepak sensorang kat Laban Rata, memang sejuk yang amat. Sarung kepala gua pun basah sebab embun, memang epic punya sejuk. Nasib baik sebelum ke Sabah, gua dan Cik Nila ada pergi ke kedai camping di Jalan Ampang, banyak jugak benda dia suggest. Dari energy bar sampai ke benda2 yang kami tak pernah terpikir nak beli. And yes, semua tu membantu sepanjang ada kat Gunung Kinabalu tu.

Ikut pengalaman Cik Nila, start panjat dengan tali tu memang ok lagi, tapi bila nak turun, tgk balik tali tu, terus terpikir 'macam mana tadi boleh selamba panjat?' Sampaikan ada yang mengensot turun. Memang masa ni tinggal azam and 10% energy je.

Once Cik Nila and the geng sampai, kami terus packing barang dan check out. Trekking untuk turun pulak memang mencabar. 99% turun tangga, sama ada tangga disediakan atau yang terjadi natural way. And masa turun ni, kami turun ikut Timpohon. Sebab rasa dah serik nak lalu Mersilau, lagi pun guide dah cakap, kalau ikut Mersilau, kemungkinan besar berjalan malam dalam hutan. X sanggup weh...

Perjalanan turun @ Timpohon track ni lebih kepada tangga dan landai. Kalau time turun, caci maki la lu orang nak turun tangga, kalau naik, maki caci la lu orang nak kena panjat tangga.Heheheh... masa ni memang tongkat paling banyak membantu. Gua dan Cik Nila punya tongkat memang dah sampai berbunyik-bunyik. Oleh sebab Cik Nila ada masalah time turun, masalah lutut, so kami kurangkan berhenti dan jalan laju di kawasan yang landai. Itu pun jam 4.30 baru sampai gate Timpohon. Yang bestnya Gate Timpohon ni, boleh pulak ada tangga sejauh 70 meter, lepas tu ending paling sakit hati bila ada tangga pacak 8 anak tangga. Dah la lemau kaki, tetiba ending camtu. But lucky for us, masa tu kabus tebal. x seksa sangat tgk tangga.hehehe... Cuma Cik Nila rasa nak sound brother jaga gate tu... 'sikit lagi...sikit je lagi'...

Yang best, kami disambut oleh orang2 yang sama2 naik aritu. There's this one Chinese guy, dia kata dah 2 kali dia naik, and dia dah serik naik ikut Mersilau. hehehe... Petang tu, lepas amik sijil, driver agency kami hantar ke hotel yang gua dah book. Kami lepak The Palace Kota Kinabalu. Sebelum tu Mahadhir nak bawak semua gi mandi, tapi sebab semua penat, berbau la van dia.Hehehhe...

Lepas check in, mandi, rehat dan kami pergi beli dinner, as usual at Sabah, seafood la. Kali ni amik ikan dengan sotong je. itu pun x abeh makan. Dan malam tu kami tido nyenyak dengan kaki yang start terasa lenguh...

nanti gua cerita penutup perjalanan nih...okies? sementara tu sila layan gambar...

Subuh di Laban Rata... siap ada tempat main bola tampar. 

nyaman bah... 

padahal belakang jek...tapi x sampai jugak... 

nampak itu putih2 macam tali? itu trek dia tu... 

starting dia... 

relax je brother ni. gua snap artikel kat Laban Rata... 

piss yo makcik... 

final step yang seksa... 

ini ending dia..70 meter punya tangga... 

camera Cik Nila plak...nice view... 

tali tu sempadan. lepas tali tu 'go al dibawah'... 

suka la dia sampai atas... 

view yang best... 

proud of her... 

pebende ntah ni...x ingat plak... 

sila tgk duit singgit lu orang... 

dengan member yang naik skali... 

sapa yang rasa life xde makna, try la Mountain Torque Via Feratta ni... 

baru turun sikit, boleh la senyum... 

ini la laluan kami masa gelap tu... 

nampak je senang, kalau dah 6 kilometer turun tangga, x reput tulang? 

kesian dia penat... 

ada orang kata ni pokok samseng. sebab tetiba kat tengah jalan... 

view masih cantik masa nih... 

mintak simpati dengan pokok samseng yek? 

our honeymoon... 

half top of the world...hehehe... 

awan nano nano... 

ikut Timpohon, ini track dia...mostly la... 

kabus sambut kami kat gate...baik punyaaa... 

race panjat Mount KK. yang menang tu Alien gila kot.2 jam naik turun. 

penat punya pasal, amik gambar je la... 

lutut elok lagi...Alhamdulillah... 

dinner kami malam tu... 

air kelapa pun pattern Gunung Kinabalu...

okies. itu je buat masa ni, nanti gua sambung ending kat Sabah... sikit jek...

No comments: