Monday, 2 July 2012

Gua dan vacation : Sabah bah... EP4@ 22/5/2012

A'ite, sambungan cerdek (CERita penDEK) gua dan Cik Nila honeymoon di Sabah. Tahun ni juga merupakan sambutan birthday gua yang paling gempak, iaitu celebrate sambil mendaki 8 kilometer ke pit stop Laban Rata! hehehe...

Thanks to my dear Cik Nila sebab gua memang akan ingat benda ni sampai bila2. Pagi tu kami breakfast dulu, dan jam 9.30 pagi baru la start bertrekking. Tapi sebelum tu warm up dulu, letupkan apa2 yang patut. hehehe...lepas semuanya siap dan standby, kami pun mulakan perjalanan. Oya, walaupun ini kali pertama 'cari pasal' mendaki Gunung Kinabalu, kami naik ikut Mersilau. Track untuk naik ke Gunung Kinabalu ni ada dua, satu Timpohon, dan satu lagi Mersilau. Track Timpohon distance dia dalam 6 kilometer untuk ke Laban Rata, tapi track dia banyak landai dan mostly naik tangga, view pun kurang sebab macam trekking hutan biasa jek.

Bagi sesiapa yang appreciate scenery, gua sarankan naik ikut Mersilau. Extra 2 kilometers, total 8 kilometer nak sampai ke Laban Rata. and trek dia mostly turun naik bukit, and also full of scenery. Ada satu part ni, lu orang berjalan sambil kira dan kanan adalah lereng bukit. The view memang speechless...

First 500 meters, nafas cungap2 sebab terkejut, but bila dah masuk 1 kilometer trekking, semua dah tenang. And yes, the first 3 kilometers tu memang enjoy. Naik turun bukit, snap a few picture, tapi dari kilometer 3 sampai 6, dah start menyumpah, coz semuanya mendaki dan step dia cuma tangga batu dan tanah yang natural, bukan orang buat punya. Kalau Timpohon, tangga dia orang buat. But still, via Mersilau, memang sesuai kepada sesiapa yang appreciate nature.
Unlucky me, kaki gua start krem dua2 belah, dalam 8 kilometer jalan tu, kaki gua krem dua2 belah sebanyak 3 kali, and dalam masa 2 jam, 4 biji Panadol Muscle Relief gua bedal. And sebabkan injuries tu, gua punya langkah makin slow. Elok boleh estimate sampai ke Laban Rata dalam pukul 5, gua dan Cik Nila sampai dalam kul 7. Fyi, Sabah ni cepat gelap. So gua dan Cik Nila sempat la panjat dalam gelap, memang harapkan lampu kepala je.

One thing gua suka sepanjang expedition ni, mostly yang naik sama, walaupun group berlainan dan x kenal, diorang willing nak tolong. In fact, masa gua krem, ramai offer pain killer, dan siap bagi semangat nak jumpa gua dan Cik Nila kat Laban Rata. There's one time, trekking tinggal dalam 2 kilometer nak sampai Laban Rata, Cik Nila dah jauh ke depan, and dia tanya orang belakang sama ada nampak gua x, and group tu siap laung lagi dari depan, "is there any Malay guy behind?"

Sepanjang naik ni, mental memang kena kuat, actually, masa naik ke Laban Rata, mental and fizikal kena kuat, pastu dari Laban Rata nak ke Summit tu, tinggal semangat and fizikal dalam 10%. Gua dan Cik Nila sampai dalam jam 7, and last group sampai jam 7.30. itupun sebab group lagi satu tu ada bawak budak kecik, baru nak masuk 7 tahun kalau x silap gua...


okies, nanti gua sambung lagik... for the time being, layan la picture2 ni dulu....

dekat je trekking nih...huhuhu... 

gambar kenangan sebelum seksa bermula... 

nampak dekat je kan?? 

ni baru je start...tongkat pun buat main2 jek... 

baru 2 kilometer...xpenat lagik... 

tangga ni x jahat lagi nih... 

nasib baik ada waterfall...xleh mandi, layan tgk je la.. 

baru 3 kilo...fyi, tracksuit gua tggu masa nak koyak... 

ni baru first 500 meter... 

nice view... 

ni baru sikit jek... 

sikit je tu...x seksa lagik... 

ni gambar dari kamera lain... 

sempat tgk kamera tu... 

best kan layan gayat??? 

masa ni duk layan view. idung kembang kempis sedut fresh air... 

ada jambatan gantung lagik... 

masa ni x nyampah lagi tgk tangga ni... 

itu bukan pose, memang sangkut nafas woo panjat. 

kelebihan Mersilau... 

senyum lagi tu... 

masa ni udara sejuk bertubi2 masuk dalam paru2... 

cantik wooo... 

x silap gua, mamat ni budak kajang. ke salah orang? 

kera punya periuk... 

sampai kat simpang ni, another 2 kilometers... 

memang awesome... 

lu orang ada nampak tangga belakang tu? baru sikit jek... 

masa ni senyum pun paksa... 

ni trek 2 kilo nak sampai Laban Rata... 

nampak mcm senangkan?padahal... 

ini la view yang gua cakap tu...Subhanallah... 

sebab gua suka panjat gunung @ bukit... 

the view...peh! 

Mentari merah di ufuk timur... 

dah sampai, baru boleh senyum... 

dia pun sama. mamat cina belakang tu dah kali ke 2 naik. 

antara yang cari pasal dengan Gunung Kinabalu...


Vacation kali ni memang percutian yang gua xleh lupa. Seriously...

No comments: