Thursday, 26 July 2012

Gua dan Ramadhan...

Tahun ni gua sambut Ramadhan dengan sedikit kesedihan. Bukan saja Ramadhan, even Syawal dan juga hari2 yang berikutnya. Sebab apa? Sebab Ramadhan dan Syawal tahun ni gua and family sambut tanpa nenek gua di Kelantan. Pemergian arwah nenek gua awal tahun aritu betul-betul terasa. Sebab almost every year, gua and family akan pulang ke Kelantan untuk bersama-sama nenek. Kalau gua raya kat Cheras, bulan puasa mesti ada balik Kelantan.

Maybe ada orang akan cakap, 'yang pergi biarlah pergi, berdoa untuk ketenangan mereka disana,'. Gua masih waras, gua boleh terima pemergian nenek gua. Cuma perlukan sedikit masa. Last week, sebelum puasa, lepas gua solat Isya', masa berdoa tu gua teringat kat arwah nenek gua. Even masa menulis ni pun gua masih terbayang arwah nenek gua bila gua and family tanya nak berbuka puasa makan apa. Gua dan adik beradik gua pun rajin bergurau dengan nenek gua. Sekarang ni yang terngiang hanya suara nenek ketawa setiap kali gua bergurau dengan dia.



Nenek, Fadli rindukan nenek. Semua orang rindukan nenek. InsyaAllah lepas raya ni Fadli dengan Alin balik ziarah rumah baru nenek....

No comments: