Friday, 4 May 2012

Genap 40 hari pemergian nenda...

Salam. Semalam, genap 40 hari pemergian nenda tersayang gua. Rasa sekejap sangat. Sampai sekarang, gua masih teringat gelak tawa nenda bila setiap kali cucu-cucu nakal dia pulang ke kampung. Gua jugak teringat-ingat setiap kali pasar malam hari Khamis di kampung gua, nenda gua akan 'order' burger tanpa sos cili. Gua juga teringat bila kali terakhir gua bergurau rebut makanan dengan nenda gua.

Gua masih ingat gurau nenda gua masa gua dengan Cik Nila balik ke Kelantan awal tahun ni. Nenda sambil terbaring bergurau... 

"Nenek baru nok tarik telingo demo kalu dop kelik Kelate..."

Masa tu nenda gua dah x larat, mata dah x jelas, dan memori nenda gua masa tu dah x berapa sihat. Gua kucup pipi dan dahi nenda, mintak dia tidur dulu...

Dan kali terakhir gua salam dan kucup tangan dan pipi nenda gua, adalah beberapa bulan sebelum pemergiannya. Gua sebak bila teringat balik masa tu. Nenda gua tanya kenapa nak balik awal, lepas tu as usual, dia akan bertanya, bila nak balik Kelantan balik.

"InsyaAllah bilo ado maso nanti Fadli kelik lagi ye nek?"

Beberapa hari sebelum pemergian nenda, gua asyik rasa rindu kat kampung gua. Gua pun ada tanya Cik Nila bila nak road trip lagi. Gua x sangka perasaan tu semua sebab nenda gua dah nak 'pergi'...

bilik arwah nenda gua... kosong sekarang nih... 


rumah nenda gua... 


tempat gua dan adik beradik berguling tiap kali balik Kelantan...


bergambar dengan Cik Nila selepas gua menangis semasa menguruskan jenazah... 



p/s : rindu kat nenek.

No comments: