Monday, 21 November 2011

Rasuah & Bankrupt....

Salam. ini luahan gua pada semua warga Malaysia.negara gua sekarang ni feymes dengan 2 perkataan, 'Rasuah' and 'Bankrap"...okeh, rasuah tu kebendee?kalau ikut wikipedia...

Rasuah - satu jenayah atau kesalahan undang-undang di mana seseorang mendapat kebebasan, kontrak,atau keistimewaan dari pihak berkuasa atau syarikat selepas memberi wang, hadiah, keraian...




Bankrup - proses di mana seorang penghutang diisytiharkan sebagai bankrap kerana kegagalan dan tidak mampu membayar hutang...




okies, kenapa 2 perkataan ni jadi perkataan kegemaran?perkataan rasuah menjadi glemer sebab sekarang ni banyak sangat rasuah. even di sekeliling lu orang pun sekarang ni ada je rasuah.gua pun makin fed up dengan benda2 korupsi ni sampaikan rasa nak resign, and bukak small little cafe, or bakery with my Cik Nila.memang kegiatan x de moral tu tak jadi directly kepada gua, cuma benda tu mengakibatkan gua rasa x senang, itu jek.

kenapa gua x senang?ye la, bila si ayah amik duit rasuah, then guna duit tu beli makanan untuk anak bini, xke secara automatik si ayah bagi makanan haram? and bila makanan haram tu dah jadi darah daging anak2, ingat anak2 tu jadi macam mana?pada gua, masalah sosial sekarang ni pun punca dari sumber2 pendapatan yang haram. dapat duit perbelanjaan cara salah...

kalau bankrup, gua still xde masalah. sebab gua percaya orang yang bankrup, walaupun hidup x tentu, tapi kalau duit yang diperolehi secara halal, hidup dia akan berubah sedikit demi sedikit. and kalau dia x berduit sekalipun, jika dia dapat duit cara betul, and beri anak2 dia makan guna duit halal, in the future life dia akan berubah, kalau x dia, life anak2 dia yang akan bertambah baik...

papehal, bankruptcy is better than corruptcy...

p/s : Allah berikan apa yang kita perlu sahaja dalam hidup ni... and yes, gambar rasuah di atas ni memang ada kena mengena dengan negara kita...

1 comment:

bbMay1492 said...

Halooo brader, gua sokong sangat2. Pendek kata, rasuah itu ialah jenayah & tak halal. Bankruptcy itu sbb peminjam tak mampu bayar balik pinjaman ttp ada hikmat disebaliknya, gua juga percaya seorang yg sudah declare as a bankruptcy life dia akan jadi lebih better. Tp utk org yg buat rasuah & terima rasuah hidup diorang akan jd bad to worse. Sekian, terima kasih! Gua sokong lu brader!
From: Kuching, Sarawak