Wednesday, 26 October 2011

Kembali kepadaNya...

Last Sunday merupakan hari Ahad yang gloomy buat family gua... Tok Alang gua telah kembali ke rahmatullah pada pagi Ahad, jam 8.09 pagi...

gua a bit sedih la, tapi bila ingat balik, gua sempat jumpa arwah masa dia dalam keadaan sedar, 2 minggu sebelum Tok Alang gua tinggalkan dunia yang sementara ni.

pada masa yang sama, masa gua melawat arwah di Hospital Serdang, Nek Alang gua, wife kepada arwah pun dimasukkan dalam hospital yang sama. cuma lain2 level. gua jumpa arwah Tok Alang gua, dengar dia cakap dia xde selera makan, kalau minum air soya pun, dia muntah balik. Tok Alang gua sakit paru-paru berair, sama kes macam Arwah Nenek gua dulu.

masa jumpa dia, sempat jugak la bagitau gua akan bernikah hujung tahun ni. memang masa tu Tok Alang gua senyum, dalam pada dia sakit tu. sebelum tu gua tgk dia tahan sakit masa nurse masukkan ubat ke apa ntah dalam tiub dia...

gua rasa dah lama sangat x jumpa Tok Alang. dulu masa kecik2, gua and sepupu sepapat askar gua selalu terrorized kawasan rumah dia sampai Nek Alang gua bising. hehehe...what a memory. lepas tu Tok Alang n Nek Alang gua pindah duk apartment.

pada hari terakhir gua melawat Tok Alang, dia nampak berumur sangat..umur 83 tahun.and pagi tu dia terjatuh sebelum gua sampai...

sebelum naik melawat Nek Alang plak, gua salam Tok Alang, genggam tangan dia, and dia senyum... that will be the last memory of Tok Alang smiling at me... masa jumpa Nek Alang plak, sempat la Nek Alang cakap, kereta Tok Alang tu dah jadi tukun kat rumah.hehehe...guess that is the last joke Nek Alang ever said about Tok Alang...

pada pagi Ahad 23/10/11, gua dapat msg dari mak gua, kata Tok Alang nazak. time tu jam 7.30 pagi, and kul 8.09 pagi, Tok Alang telah meninggal dunia. terus terang, gua dah dapat agak, sebab lepas jumpa dia Ahad sebelum tu, Tok Alang gua dah x sedarkan diri...

gua nak g hospital pada mulanya, tapi bila pikir balik, gua tunggu sampai jenazah sampai ke masjid. masa abang gua call, jenazah dah dimandikan dan akan dikapankan. and sempat gua tatap wajah Tok Alang gua buat kali terakhir... gua sedih masa jumpa dengan Nek Alang gua...bila dengar Nek Alang kata

"Nek Alang baru keluar hospital 3 hari, Nek Alang tunggu Tok Alang balik rumah.."

automatik gua sebak. tambah pulak Nek Alang genggam tangan gua and abang long gua kuat2. sedih masa tu...gua mintak Nek Alang kuatkan semangat, cakap gua sempat jumpa and borak sikit dengan Tok Alang masa dia sedar... gua sedih tgk air mata Nek Alang mengalir camtu.sapa x sedih bila tgk orang berumur 79 tahun menangis...

cuma gua xdapat nak kucup Tok Alang...gua bagi laluan kat family dia...gua bagi cucu2 dia masa and ruang untuk arwah atuk diorang.

Arwah Tok Alang dikebumi di Tanah Perkuburan Islam Kampung Melaka, Hulu Langat. kubur yang sama dengan Arwah Nenek gua...

Tok Alang, walaupun kita jarang jumpa, tapi cucu-cucu Masrom ni sayangkan Tok Alang. semoga rohnya ditempatkan disisi orang2 yang beriman...

"It's good that you're getting married,bukan xnak datang, tapi tengok kepada keadaan Nek Alang and Tok Alang pada masa tu yek?"

p/s : ayat atas ni adalah ayat Nek Alang masa gua melawat dia...

1 comment:

Puaka Anglerz Tribe said...

Al-Fatihah...

semoga Allah ampunkan segala dosa dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman...