Friday, 30 September 2011

Gua dan darah...


Last Tuesday bersamaan 27/9/2011, opis gua ada buat kempen derma darah. so, gua as usual g la join skali derma. sehingga masa ni, ada la dalam 7 kali dah gua derma. start dengan zaman kolej gua. pengalaman masa first time derma darah tu memang horror. dah la first time, dah tu cari salur darah payah nak jumpa. tak cukup dengan tu, masa needle tu dah cucuk, darah stop plak, di godek-godek plak jarum yang tengah tertusuk dalam lengan gua...belum abis cerita sebab time tu x cukup sati beg, so cucuk plak lengan belah kiri...hehehe...itu first experience gua derma darah.

lepas kes tu, gua teruskan rutin every year. seronok sebab dapat milo free tu xla...tapi rasa nak derma jek.hehehe...selama ni gua xde masalah pun derma darah. selalu lepas derma, ubat yang nurse bagi gua x makan pun. and selalunya gua just rembat milo segelas jek.

ini cerita masa gua baru derma darah last Tuesday. as usual, g isi borang, tapi masa check pressure, sampai 3 kali.gua tanya doktor, doktor kata mesin tu abeh bateri...dalam hati dah terdetik, kenapa plak macam payah je nak derma kali nih...then lepas clear semua, gua pun baring la...hulur tangan kanan, sebab selalu pun kanan jek.procedure lain gua ok, sampai la lepas 10 minit, darah gua x penuh beg lagik. sebelum tu ada brother nak race sapa pam darah paling cepat. memang dia menang la sebab darah gua tetiba stop.sudah!

actually gua pelik gak dengan cara nurse tu cucuk jarum tu. senget sket. lepas 10 minit beg x penuh, so dia datang tgk..then boleh plak dia ketatkan ikatan kat lengan gua, bila release baru darah keluar. di ulang banyak kali sampai rasa naik kecut la lengan gua nih. sebelum tu gua tgk tapak tangan gua dah pucat, and rasa kebas.huhuhu...seriau...

then bermula la acara menggodek-godek jarum macam masa first time gua derma darah tu.jarum tu ditarik perlahan-lahan, sekali nurse tu g tempat lain, darah keluar dari lubang lengan gua macam air. rasa panas je masa darah tu mengalir kat lengan gua.membazir dah darah gua.huhuhu...gua risau kena baju gua jek.and then nurse tu datang, bersihkan darah tu, lepas tu that's it, beg x penuh 450ml...apakan daya, orang dah salah cucuk.

masa tunggu darah tu nak stop, gua tgk kapas yang nurse tu bagi macam xleh nak tarik, sebab ada macam urat lekat kat kapas tu.pelik gak gua tgk.takkan tarik keluar jarum sampai urat2 skali keluar.hehehe...rupanya darah pekat yang melekat.

kali ini first time lepas derma darah gua kena duduk dulu.rasa kepala ringan n nak pitam plak..it's been 3 days since the blood donation and now lengan gua lebam.hehehe...ni pic hari Khamis...

and second picture kat atas ni adalah bekas kat lengan gua masa hari Jumaat. hehehe...so lu orang boleh agak la kan nurse tu cucuk ke arah mana?nampak lebam yang line hala keluar tu? itu la bekas derma darah tu. ada yang kat bekas tu sebab laluan darah tu ada soyok(koyak) sket, so darah berkumpul kat situ la. tu yang lebam tu.hehehe...

sebabkan bekas ni x ilang lagik, gua nk buat keje beberat pun pikir dulu. nak start angkat loceng bodoh (dumb bell) balik pun pk banyak kali (tang ni alasan) hehehehe....

papehal, benda ni x ganggu pikiran gua untuk derma darah lagi lepas ni.pada kengkawan yang baca ni (kalau ada), moh la derma darah, bagi peluang darah baru plak dalam badan lu orang. xyah risau la bdan naik ke apa ke...

p/s : gua lagi nak derma darah sebab Isnin malam tu dalam news kata darah jenis gua, jenis A tengah kritikal dalam simpanan. cuma sedih sebab x dapat derma full beg, xpe, next time plak gua nak derma, seret Cik Nila skali.hahahaha...

No comments: