Monday, 6 June 2011

Ol'skool picture of Russia...


Holla guys! lately aku asik review movie kan? kali ni review benda lain plak. aku dapat gambar and info ni kat Blog Serius. so saja je nak share benda ni...cuba tengok gambar-gambar kat bawah nih. pelik x?








mula-mula aku tengok gambar-gambar ni pun aku rasa orang ukir atau miniature jek. but trust me, these are the real picture. gambar dari kamera ni memang cukup sharp. okey, berkenaan gambar nih. gambar-gambar ni di ambil antara tahun 1909 hingga 1912...


Gambar ni diambil oleh Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii. camna dia buat gambar camni? Beliau menggunakan kamera khas untuk mengambil 3 keping gambar hitam putih in fairly quick succession, and gunakan filter hijau, merah dan biru yang mana membolehkan kesemua warna digabungkan sebelum dipaparkan guna filtered lantern bagi mendapatkan hasil yang seakan-akan warna sebenar. serius aku xbleh bayang cara dia buat semua nih.


susah nak percaya gambar-gambar ni diambil 100 tahun dulu, zaman sebelum Revolusi Russia dan Perang Dunia Pertama.


p/s : lepas ni aku post gambar2 lain plak...hehehe... World War I & II, here i come..yippa!


No comments: