Thursday, 4 March 2010

Brake, not break...


aku selalu tengok orang salah eja benda ni. padahal beza sungguh dua2 perkataan nih...kali ni aku nak citer pasal brake bleeding...bukan bleeding love mcm lagu leona lewis tu or bleeding nose everytime tgk awek japan...hehehe...

apa itu brake bleeding? brake bleeding? apa tu? senang citer, brake bleeding ni adalah proses bila kita keluarkan minyak brake tu...kenapa? ada beberapa sebab.antara sebab dia adalah, tukar minyak brake baru, tukar brake lining atau bahasa pasar, hos brake, and kadang2 sebab nak keluarkan udara yang ada dalam brake lining...


kita cerita pasal udara dalam brake lining la yek?kenapa nak keluarkan udara dari dalam brake lining? imagine air mineral dalam botol yang kita isi separuh. x mampat kan? kalau air mineral yang kita isi penuh, mampat x? untuk braking yang paling efektif adalah apabila brake lining yang mampat dengan brake fluid, so that dia akan lebih cepat cengkam berbanding dengan yang ada udara...


brake bleeding adalah salah satu proses utk mengeluarkan udara dalam brake lining tuh..cara dia? hantar p workshop and cakap kat dia, "mau bikin brake bleeding"...dengan senang hati dia amik satu(1) botol minyak brake baru, and spanar...lepas tu dia akan suruh member dia pam kan brake tu sambil dia pelan2 releasekan valve cover utk brake tu...senang citer, dia kuarkan minyak brake lama, dalam masa yang sama dia masukkan minyak brake baru.

apa simptom2 kena buat brake bleeding? kalau aku, bila tekan brake and rasa kusyen then baru brake cengkam, or masa aku tarik handbrake. kalau handbrake tu kena tarik tinggi, kalau korang belum tukar brake pad or brake shoe, tukar la yek?kalau da tukar? aku mintak buat bleeding jek. and brake bleeding ni selalu dia akan buat utk ke empat2 tayar yek...kalau nak bleeding nose korang suh mekanik buat brake bleeding kat tayar spare skali...

ada orang tanya, camna nak tau rasa kusyen masa tekan brake? aku pun poning nak explain, but aku try jugak la...ibarat korang tgh jalan, then korang pijak kusyen or bantal (kurang hajar sungguh)... rasa empuk2 sikit kan? kalau tekan brake, then rasa macam korang pijak kusyen baru brake nak cengkam, itu maksudnya kusyen la tu...betul ke explain aku nih?

jangan risau, merah tu sebab panas jek...kereta biasa xde panas sampai camtuh....


yang kat atas ni plak gambar bila kereta F1 brake. sebab apa merah menyala macam tengah panas? well, memang panas pun. sebab disc berpusing pada kelajuan tinggi, then dikepit oleh brake pad, panas dia boleh cecah 1000 darjah celcius...tapi kereta biasa mcm kita (jgn kata Ferarri or Lambo atau yang seangkatan) xde sampai merah menyala ni...bwk pun setakat paling laju 180kmh, xde panas camnih la...tapi brake jenis ni memang mahal, boleh beli kancil sejibik kot..and dia ni bukan besi disc brake biasa tu...dia guna jenis carbon ceremic yang tahan panas and cepat sejuk...


neway, aku nak kongsi pasal brake bleeding je yek...most important thing is, check la kereta or motor tu selalu...itu jek...
p/s : nak tukar two port braking la utk kenari aku...hehehe...baru cengkam...

2 comments:

Najwa Aiman said...

Aku suka entri ni! Very informative.

Tapi aku masih tak faham tentang simptom kena buat brake bleeding tu? Macam perbezaan pijak pedal brek dengan pijak kusyen (brake lambat respon) tu adakah sama dengan perbezaan antara usap perut dengan usap payudara?

Atau... kata-kata aku kat aas tu sebenarnya simptom untuk nose bleeding nih? Aiyaaarrrkkk...!

phat_lee said...

emm...aaaa..tuu...camna ek??? huhuhu...