Thursday, 5 November 2009

FCUK D.A.N!!!

*gambar eksiden kat opis aku semlm, Supra langgar tembok.

marah sungguh? ye aku marah n memang sungguh2 aku marah dengan DAN. pastu member aku leh tanya..."DAN tu apa?"...jwpn simple, DAN, tajuk lagu Shiela on seben..hehehe...
D.A.N @ Dasar "Auta"motif Nasional...kenapa marah? sebab syarat wajib renew roadtax kereta lebih 15 tahun, kena g inspection every year starting from next year 1st January 2010...alasan? nak pastikan kereta lama ni selamat berada di jalan raya @ mengurangkan eksiden jalanraya. cuba tgk pic bwh nih and compare...


motif? keselamatan jalanraya bukan sebab kenderaan entirely, actually tanggungjawab pemandu tu sendiri...gambar atas tu, Vios tahun 2003, lampu brek sebelah xde, Saga tahun 1984? complete jek...mcm aku ckp, tanggungjawab.

inspection yang DAN suruh buat tu memang la elok, tapi korang penah dengar x kalau g check Puspakom brapa lama? and berapa panjang Q dia? kalau lepas inspect, dia kata kereta kita x fit utk jalan, kena sita, apa yang kita boleh buat? amik loan 9 tahun untuk kereta nasional.kereta lama aku da 26 tahun and power window still running..senang cerita kereta lama ni built to last...
kalau boleh aku nak simpan je kereta aku, sebab aku dah x payah nak bayar instalment. just spend duit maintain jek. sebab apa? sebab elok abis blaja je aku da ada hutang RM5+,+++...

bebudak club aku dah pun keluarkan surat, dengan harapan DAN dipinda balik.kitorg guna kereta2 lama ni sebab x mampu nak beli kereta baru, kalau beli jugak, mampu(s) laa...dengan cost of living yang tinggi, monthly instalment, maintenance kereta, hutang study...

kalau diikutkan, dari pandangan kitorg, DAN ni untungkan sebelah pihak. Government da kata yang by 2011 barang spareparts dari luar da x masuk negara kita. semua nak in house punya...barangan buatan Malaysia. sapa yang dapat tender utk buat barang tu?camna dengan kos barang tu? and lepas ni no more kedai halfcut, kalau kancil g/box out, xde da nak beli dengan harga RM400-RM600...gerenti ribu2 punya...thru kedai halfcut ni la kita boleh buat duit, bukan setakat tokey halfcut jek. sesapa yang pandai pun boleh. mcm member aku, dia beli barang2 Toyota Trueno AE86 kat sini and dia jual ke Australia, sebab barang2 tu da xde shipping ke sana.

aku da xtau nak cakap apa da, kereta yang masuk sini semua mahal2 sebab kualiti tinggi. kita kalau nak beli kereta pun mesti nak yang kualiti tinggi jugak kan? tapi yang kita mampu? kereta nasional yang kualitinya still diragukan...kalau korang masuk forum kelab2 kereta, rata2 mengeluh sebab kan DAN nih...and x aman la hidup orang yang usulkan benda ni sebab asik kena caci maki dengan kitorang semua...

p/s : aku ada baca sms pembaca kat paper, katanya "Malaysia negara maju, kereta lama sudah x patut ada atas jalan raya,"...aku nak tanya...

~pernah tengok pimp my ride x? condition kereta yang masuk show tu lagi teruk dari apa yang ada kat sini...
~Malaysia negara maju ke????

4 comments:

khayalkhayal said...

Kan aku sudah bilang itu hari... DSN naik jadi PM maknanya kita kena start jimat duit dari sekarang. Percayalah, kita akan dipaksa berbelanja lebih banyak lagi...

phat_lee said...

huhuhuh...nak cari daun laa...ganti duit...(dah gila)

LiLFaDLi said...

bang.. rase nyer isu keta umo 15 tahun kene check kat puspakom da ditarik balik.. yeay!!

phat_lee said...

yey! nak carik ejastebel!