Friday, 20 March 2009

Okinawa Aquarium, Japan...

Last nite aku tgk Discovery Channel.. citer pasal Man Made Marvels : Okinawa Aquarium. tapi tgk half way jek. tgk ending je pun da cukup kagum...

ini bangunan dia, terletak kat tepi pantai. yang buat kagum abis, akuarium dalam bangunan nih...sedangkan tgk Aquaria KLCC pun dah waaa....kalau masuk dlm ni, aku rasa speechless..sebab tarikan utama akuarium nih, yang aku tgk, ikan Yu Paus... bukan seekor, tapi dua ekor kat dalam nih...

selain ikan Yu Paus nih, ada gak stingray, besar2 beb...

antara gambar lain yang aku dapat...


bayangkan if ikan tu makan daging, sekali dia ngap, kita tinggal ngep...

keindahan lautan...perghhh...

Kalau ikut kata diorg ni, ikan Yu Paus ni kitaran hidup dia kat dalam tank around 50 days jek, but skg da ada kat Okinawa Aquarium ni da lebih kurang 4500 hari, n both of them still active. sekarang ni diorg dalam proses nak mengawankan dua ekor nih. n lagi satu, terumbu karang dalam aquarium ni siap bertelur. and telur tu di lepaskan balik ke laut. senang citer, something to preserve the sea la...
bila agaknya aku dapat g sana yek....

No comments: